Thursday, June 23, 2011

Kerana Kacakkah?

Dalam salah sebuah kelas ku ada seorang pelajar perempuan ni chubby orangnya, dan berkulit cerah, dan...perwatakannya kasar dengan kawan-kawannya. Hmmm..mengingatkan aku pada seseorang..haha.

Pelajar ni selalu tak datang sekolah, walaupun pada awalnya aku dapati English dia agak baik, berbanding pelajar-pelajar lain, dia didalam kelas kedua akhir.

Pelajar ni sebenarnya agak aku kenali keluarganya. Pakciknya adalah rakan sekelas aku, ayahnya pernah menjadi model di kaca tv. Teringat aku, rakan-rakan ku heboh satu masa dulu pasal ayahnya dikaca tv. Cikgu-cikgu juga, mungkin bangga..juga agaknya. Pakciknya dan ayahnya dahulu antara pelajar lelaki yang amat digilai rakan-rakan perempuanku dahulu. Kacak..amat kacak, mirip wajah kacukan dan berdagu runcing, memang kalau berlakon dan ada bakat, mudah sangatlah nak naik.

Datuk kepada pelajar ni adalah Pengetua yang dikenali, pernah jadi guru displin disekolahku masa aku Tingkatan 2 dahulu. Disegani dan digeruni pelajar. Tak segan-segan juga menampar anaknya sendiri dikelas kami.

Namun, pelajar ni, aku rasa sedang menghadapi saat getir sebagai pelajar. Bapa dan pakciknya, berniaga sendiri di pasar malam, berlainan lokasi setiap hari, menjual gadget telefon secara online, dan pelajar ni, setiap malam mengikut ayahnya bekerja, kerana dia anak sulung. Pakciknya, yang pastinya sebaya aku, dah agak berjaya dalam perniagaan, tetapi tak dapat banyak membantu ayah kepada pelajarku ni.

Kedua beradik ni, iaitu kawanku dan ayah kepada pelajar ni, tak silap aku tidak menyambung pelajaran selepas sekolah menengah, walhal pelajaran mereka tidak lah teruk.

Aku: Kenapa awak jarang sangat datang sekolah, exam pun tak ambil?
Pelajar: Balik 5 pagi cikgu, lepas tolong ayah, memang tak boleh bangun dan nak kesekolah.
Aku: tak boleh ke tinggal rumah?
Pelajar: Takde orang tolong ayah.Mak jaga adik.
Aku: Pakcik kamu tahu?
Pelajar: Tahu.
Aku: Atuk tahu?
Pelajar: Tak, cikgu..(lantas dia tundukkan wajahnya)

Teringat aku, kisah ayahnya yang ligat bermain cinta, dan jika ayahnya hanya tua dua tahun dari aku, dan kini anaknya adalah pelajar aku, boleh dibayangkan seawal mana dia berkahwin. Dan kini, mangsanya ialah pelajar didepan aku ini.

No comments:

Post a Comment