Thursday, August 25, 2011

Masalah lapuk

Lama aku tak berblog, banyak tuntutan hidup yang menyukarkan aku untuk menulis. Tahun ini benar-benar mencabar bagi aku. Cabaran ini rasaku, pernah aku rasa, sewaktu aku disabah. Aku mengajar kelas yang amat lemah dan, pelajarnya tidak begitu fasih bahasa melayu.

Tapi di Sabah cabarannya agak lain, kerana masa tu aku masih muda dan tenaga seolah berada diperingkat optima.

Kalini, getir juga.

Kelas 1PK4, selalu buat aku bagai berperang, selalu buat aku bagai mengheret kaki yang dah sedia lemah, kerana kelas ini selalunya kelas akhir didalam jadualku. Hampir separuh pelajar adalah berbangsa cina, dan separuh dari mereka selalu berlagak bahawa mereka tidak memahami bahasa melayu mahupun English. Dan lebih getir, mereka membenci sesiapa yang berbangsa melayu.

Pelbagaio cara, pelbagai teknik aku gunakan, tapi keadaan masih tak berubah.

Dan penghujung bulan ogos dan juga ramadhan ini, aku hampir berputus asa. kelas ku biar hingar, dan aku menulis latihan grammar dipapan tulis, apabila aku menerangkan dan menunjukkan contoh, mereka menjawab didalam bahasa mandarin, dan ketawa.

Bila aku memanggil dan mengajar bersama didalam apa-apa aktiviti, ada yang sekadar bertanya balik "apa?"..."cikgu, cakap cinalah, kami tak faham lain".

...entah.

No comments:

Post a Comment