Thursday, March 29, 2012
PBS pengganti PMR
Apa itu PBS?
PBS ialah penilaian berasaskan sekolah. Ini bermaksud guru memegang 40% markah bagi setiap pelajar yang akan dibawa dari tingkatan 1 hinggalah tingkatan 5. Tingkatan 5 akan ada SPM. Setakat ini perancangan PBS adalah hanya hingga tingkatan 3.
Bagi subjek seperti PJK, tak silap aku 100% markah adalah bergantung pada guru.
Penilain berasaskan sekolah adalah mengikut BAND. Pelajar akan dinilai mengikut keupayaan mereka setelah guru membentuk kemahiran kepada pelajar.
Contohnya..tak silap aku, kerana aku belum hafal lagi penilaian maksud setiap band. Band 1, bermaksud pelajar TAHU. Sekiranya pelajar lepas BAND ini pelajar akan diberi markah band 1. Band 2, tahu dan faham, Band 3, tahu,faham dan amal. Hinggalah Band 6, dimana pelajar boleh mengaplikasikan kemahiran itu dan memberi kefahaman menggunakan kemahiran itu kepada orang lain dengan kreatif.
Contoh: Band 1.
Mengenali peralatan seni lukis. contoh: tahu itu adalah berus lukisan.
Contoh Band 2.
Mengenali dan memahami tentang peralatan seni lukis itu. Contoh itu adalah berus lukisan dan tahu kegunaannya.
Contoh Band 3.
Mengenali dan memahami tentang peralatan seni lukis dan tahu menggunakannya. Contoh, tahu menggunakan berus lukisan untuk melukis, bukannya untuk digunakan membaling pada kawan sebelah.hehe.
Dalam bahasa, kemahiran asas adalah lebih luas lagi. Setiap kali selepas topik yang diajar berakhir, guru akan memberi latihan untuk mengenal pasti samada pelajar tersebut menguasai kemahiran itu, dan lepas tu guru akan key in secara online, bahawa pelajar ini dah menguasai kemahiran itu. Dia akhir tahun, semua kemahiran yang disempurnakan oleh pelajar akan dirumuskan oleh sistem lembaga peperiksaan dan akan diletakkan band yang sesuai.
Bagi bidang bahasa, ada 60% markah yang datang melalui tugasan untuk PBP, iaitu penilaian berasaskan pusat. Pelajar akan diberi tugasan mengikut tempoh tertentu, dan markah akan dihantar kepada pusat, masa ni guru akan dilawat oleh pegawai-pegawai dari Lembaga Peperiksaan untuk markah pelajar distandardkan.
Ini bermaksud..kalau pelajar tak datang sekolah..pada waktu-waktu penting tu, pelajar takkan dapat menyiapkan tugasan..dan akan merendahkan BAND pelajar. Jadi, jika anak anda suka ponteng sekolah..tahniah diucapkan.
Pendapat aku mengenai PBS, pening sebab belum dilaksanakan, bila dah dilaksanakan..kebaikan ada pada pelajar..dimana mereka tidak lagi dinilai sekadar satu hari peperiksaan, dan pelajar dinilai mengikut kemahiran ..bukan lagi hafalan. Pada guru...ya banyak cabaran.
Pada ibu bapa? Sedialah menerima perubahan. Itupun kalau pilihanraya akan datang tidak mengubah dasar ini. Seperti biasa, lain menteri lain dasar...ye idak.
Saturday, March 24, 2012
Budak Kelantan
Pelajar lelaki yang sedang berdiri tu nama dia Nik. Sekarang ni dia tingkatan 3. Masa dia tingkatan satu dia selalu mengamuk di dalam kelas,disebabkan pelajar lain suka mencabarnya dengan gelaran budak kelantan. Yelah negeri aku diperintah :BN, anak-anak muda yang tak tahu apa pun dah belajar berpolitik. Dan nik ni pula ada masalah mengawal panas baran. Dengan suara yang memang lantang..selalulah jadi pergaduhan mulut didalam kelas tu. Tapi taklah sampai gaduh fizikal...masih boleh dikawal.
Dengan guru dia amat baik.
Lalu masa tingkatan dua..aku lantik dia jadi pengerusi silat. Dan aku minta dia latih pelajar-pelajar tingkatan 1. Sejak itu teriak pekik dia mula berguna..agar budak-budak silat tak leka dan serius waktu latihan.
Tahun lepas dia masuk jurus wajib. Dapatn tempat ketiga. Tahun ni aku lihat langkahnya makin mantap...lalu coach pilih untuk masuk tempur putera solo.
Aku senyum lihat dia. Tidak lagi dengar dia mengamuk dikelas. Mungkin dah puas teriak memberi arahan waktu latihan.
Moga terus dengan langkah pendekar..budak kelantan.
Wednesday, March 21, 2012
Thursday, March 8, 2012
Taiko kecil
Yang sedang berdiri di tengah tu, pelajar kecil yang semakin "cheeky". Dia bukan "Teacher's pet" tap[i sebagai manusia, kadangkala guru akan tertarik pada seseorang pelajar..kerana sebab-sebab tertentu. Pelajar ni licik dan penuh tenaga. Dia tidak takut dengan sesiapa walaupun tubuhnya tak setinggi pelajar lain.
Sesekali dia tidak akan membenarkan pelajar lain membulinya, kelincahan adalah milik dia. Walupun kadangkala nampak sangat dia sukar nak melepaskan diri bila ada pelajar yang lebih besar cuba nak bergelut dengan dia, tapi dia tetap lepas, gelut dan menepis.
Siapa dia? ada dalam entri sebelum ini.
Tuesday, February 28, 2012
Ini kehidupan
Kelas ini bagi aku adalah realiti kehidupan.
Seorang pelajarnya, Helmi, berambut tidak rata potongannya, kerana potong sendiri rambut, tiada wang nak gunting rambut. Saiful ada sedikit masalah penglihatan, tapi tak mampu nak beli cermin mata.
Tidak tahu membaca..hampir 1/3. Dan Arif, tidak tahu menulis. Dia tidak tahu apa yang ditulisnya.
Khairuddin, berbadan besar, kaki buli, tapi masih boleh dengar kata. Christopher pelajar paling rendah, tapi tidak pernah gentar berhadapan dengan Khairuddin yang 3 kali saiznya, bila Khairuddin cuba membulinya, dia tidak pernah berdiam diri, dia akan lawan! Dia comel, macam kanak-kanak umur 9 atau 10 tahun. Suka aku tengok semangat dia.
Tapi pelajar lelaki dalam kelas ni, gatal ya rabbi. Dah mula mengurat pelajar-pelajar cina yang comel-comel. Sampai pelajar-pelajar cina ni takut dengan mereka.
Paling aku lemah, latihan 5 soalan pun mereka perlukan masa 1 jam untuk siap. Nasib mereka cuma 21 orang. Mengajar mereka tidak boleh ikut sukatan, aku guna buku rujukan darjah 4.
Masa pertama kali aku ajar litterature..
"Okay today we will learn this poem, the river"
mereka senyap.
"err..tahu tak poem?"
"Tak tahu...." ramai -ramai mereka jawab.
"Puisi.." "ooohh"..pelajar melayu mengangguk. Pelajar cina masih ternganga. Ahh parah..aku guna translator dalam telefon genggam..menunjukkan aksara bahasa mandarin pula, macamana aku nak sebut.
Parah.
Wednesday, February 22, 2012
Dua budak nerd
Paling aku tak boleh tahan, budak- budak ni kadang-kadang masih tak tahu nak gosok gigi. Adui, cakap dengan aku nak dekat-dekat tapi bau gigi..tak tahan. Tu belum lagi bau kasut ke bau baju. Terutama budak lelaki aduh.
Dua orang, tahun ni. Tahun lepas nama Dom, tahun ni Chau dengan Sheng.
Chau ni okay lagi, sebab dia jenis gembira je...gelak sesuka hati, kalau orang gelakkan dia, dia gelak juga. Dalam kes ni takpe lagi,sebab dia jenis tak ambil hati sangat. Cuma nanti tingkatan dua nanti baru dia akan mula aware dengan persekitaran dan mula rasa dibuli, tapi yang macamni akan survive dengan sedikit pujukan.
Tapi Sheng ni, dia dah mula bisik-bisik dengan aku, dia tak suka, dia ni selalu, datang dekat aku..lepas tu bisik perlahan-lahan..bagitahu dia tak suka sesetengah pelajar yang suka kutuk dia dibelakang.
Chau, jenis yang gelak-gelak dan selalu teruja nak jawab soalan, lepas tu bila pergi depan selamba je betulkan seluar. Sheng jenis yang senyap, dan marah-marah. Shen ni aku tengok perwatakan dia kuat sebenarnya, dahla otot dia dah terbina dengan baik, badan dia tegap dari pelajar lain. Dan dalam kelas aku, dia dapat markah tinggi selalunya. Cuma aku risau dia akan timbulkan pertengakran didalam kelas. Dia selalu didalam dunianya sendiri, senyum seorang diri dan merenung tempat lain.
Paling kelakar bila aku perkenalkan seorang pelajar baru dalam kelasku yang bernama Aina, aku minta Shen ulang nama pelajar ni. Tersengeh-sengeh..dia menyebut..
"Yong ying ying"
Gelak satu kelas, Yong Ying Ying adalah pelajar perempuan Cina yang paling cantik didalam kelasku, tapi perwatakannya...hmm..jangan haraplah pelajar lelaki yang biasa-biasa ni boleh jadiakan dia makwe. Sama cerita seperti Dom tahun lepas, memuja pelajar paling cantik dikelas..tapi pelajar tu sekadar jadiakan dia bahan ketawa.
So...selamat maju jaya Sheng..untuk memikat gadis paling cantik dalam kelas..
Monday, February 6, 2012
Masalah jantina
Tapi tensi juga wooo