Thursday, May 12, 2011

Beberapa watak siri 1

Aizat, pelajar yang lambat masuk mendaftar disekolah aku. Aliran agama, budak nya kecil saja, maaf..mengingatkan aku pada gecko. Awal sekolah dulu, asyik tertinggal barang. Bila ditanya mana buku, jawabnya belum beli. Masuk bulan kedua, aku minta juga dia beli, satu pun jadilah. Orangnya kurus, tapi matanya bulat dan bundar, kulit sawo.

Dia juga asyik demam, tinggal di asrama, pelajar aliran agama wajib tinggal diasrama. Kerana dia bertubuh kecil dan kurus, kadangkala aku selalu risau kalau-kalau dia dibuli. Tapi dia ceria, amat ceria, jarang diam. Dan tak pernah malu kalau menjawab dengan jawapan yang salah, takut pun tidak. Aku suka perwatakan dia.

Bulan lepas, dia tak datang sekolah seminggu. Tanya kawan-kawan dia..seorang pelajar lelaki hampir separauh berbisik,. memberi jawapan aku.

"Dia kat hospital, kena bedah zakar, sebab bengkak"

Aku angguk saja. Tak silap aku tu penyakit angin pasang, adik aku masa kecik-kecik dulu pernah kena.

Dan bila dia kembali kesekolah, dia tetap Aizat yang aku tahu, ketawa dan kelakar. Walaupun dia selalu duduk seorang saja didepan. Dan masih macam dulu kemudiannya, selalu demam. Aku tanya dia, dia garu kepala, sambil seolah mengeluh.

"Entah cikgu, saya selalu demam, haritu operation ni"

Dengan tanpa segan dia cuba menunjuk bahagian bawah anatominya. Aku senyum saja, budak ni memang kelakar.

Harini, kelasnya kelas akhir sebelum pulang, pen marker aku semua dah kehabisan dakwat, aku mengetuk-ngetuk pen marker, hai...tiada masa nak mengisi dakwat pen, asyik lupa saja. Bersusah payah juga aku menekan pen ke papan putih agar tulisan aku masih terang. Tiba-tiba Aizat datang disisi aku, menghulurkan pen marker.

"Dah kabur dah tulisan cikgu"

Dia berwajah selamba.Hulur pen kepunyaan dia. Hai...sejuk perut mak nya mengandungkan dia.

1 comment:

  1. Interesting kan kalau kaji telatah bebudak ni..cuba selidik nape dia selalu demam..

    ReplyDelete