Monday, May 23, 2011

Trick

Aku: Eh, harni untuk pelajar melayu takder paper lepas rehat?
Cikgu LLC: Ye la.
Aku: Adeh, lepas ni kelas 1kt4, semua malay maa..takder paper, mereka mesti bising punya..
Cikgu LLC: Ya, saya jaga 1kt3 maa..1kt4 memang bising, ada cikgu pun bising.

Aduh, lepas rehat harini cuma paper exam untuk moral dan bahasa cina, jadi kelas 1kt4 yang semua melayu tiada paper, gila aaah..kalau nak mengajar mesti mereka bagi alsan tak bawa buku, nak buat games nanti gangu kelas lain yang exam. Terbayang aku wajah Ashraf yang tak senang duduk tu, yang boleh melompat dan buat breakdance depan aku dalam kelas. Dia bukan kurang akhlak, cuma nakal dan hyperaktif, bila diminta senyap dia akan minta maaf dan senyap selama 5 minit. Pernah satu hari seluarnya koyak di kelengkang, tak hairan lah melihatkan perangainya yang memang aktif. Kali pertama aku terperasan, aku senyap kan saja, hari kedua, aku bisik, dia senyum saja dia cakap jatuh dipadang. Hari ketiga, aku suruh dia tunjuk seluar tu dekat mak dia, minta mak dia jahit bila balik sekolah. Hari ke empat, dia malu-malu kucing cakap mak dia sibuk tak sempat jahit. Minggu depannya, dia dengan megahnya bagitahu, dia minta mak pada kawan sekelasnya yang kebetulan tukan jahit, jahitkan seluarnya. Aku syak dia cuma ada satu seluar sahaja, tak tergamak nak tanya pekerjaan mak ayahnya.


Lalu aku ke pejabat, minta kertas a4 dekat kerani sekolah, dalam 40 helai. Dan kemudian, bila loceng naik rehat berbunyi, aku pun ke kelas 1kt4.

Usai mereka ucap salam..aku pun memberi ucapan ringkas, sebelum mereka duduk.

Aku: Markah kamu rendah sangat, seorang sahaj yang lulus.

Mereka mula bising-bising bertanya siapa yang lulus. Aku senyap sahaja, sebaliknya beri arahaan seterusnya.

Aku: okay, ni ada kertas, saya nak kamu buat karangan Cita-cita 200 patah perkataan, saya akan tambah 5 markah. Kalau kamu tulis jujur dengan hati yang ikhlas.

Mereka mula bising kembali, kata mereka payah nak tulis 200 patah perkataan.

Aku: Dalam bahasa melayu lah..tulis, apa harapan kamu pada diri kamu sendiri.

Mereka bertepuk tangan.

Aku: Okay, siapa tulis paling ikhlas..apa yang mereka cita-citakan dalam hidup, saya akan tambah 5 markah.

Mereka pun tekun menulis macam jawab soalan exam. 30 minit pertama paling tekun. Kemudian bila tinggal 15 minit, mula mengetuk meja dan bermain pensel, Ashraf, anehnya amat diam dan tekun menulis.

Guru-guru yang lalu di koridor hairan melihat 1kt4 terlalu senyap..

Aku tahu, 5 markah amat berharga pada mereka, apatah lagi dengan hanya perlu menulis dalam bahasa melayu. Kebanyakan mereka amat lemah bahasa inggeris, banyak kertas dikembalikan kosong sewaktu exam, dengarnya.Tapi aku sebenarnya belum pun tanda kertas mereka, adeh..adakah tuhan ampunkan dosa aku. Namun 5 markah tu boleh kucari dari tulisan mereka dikertas karangan..

No comments:

Post a Comment