Wednesday, May 11, 2011

Kenapa kena membenci?

Semalam aku buat ujian lisan, english. Kelas 1pk4 ni kelas akhir dalam aliran PK(Kemahiran Hidup perdagangan) budak tingkatan 1 kelas akhir memang selalunya agak mencabar, dan sekolah aku pula memang overcrowded (yeah 1 lagi sebab tidak mengundi pada tahun ini, awat gomen tak buat lagi sekolah menengah, tapi dok buat benda lain yang tak faedah), kelas semuanya 38 orang, saja taknak cukupkan 40 orang. Padahal optimum adalah 25 orang pelajar 1 kelas. Kesannya, pelajar pening cikgu pun pening.

Buat ujian lisan pada kelas 1pk4 memang mencabar, sebab kalau bagi latihan pun depa bising, dan aku pula kena fokus pada pelajar yang sedang aku temu bual tu.

Jadi selalunya aku akan minta seorang yang paling bising, untuk tengok siapa yang bising, silih berganti diri didepan kelas.

Tapi harini ada seseuatu yang aku kesan. Pelajar cina akan panggil pelajar melayu,walaupun kawan sebangsa mereka bising, begitu juga sebaliknya.

"Nashriq, kenapa kamu tak panggil Hafizul yang sedang menyanyi tu?"

Dia sengeh, sebaliknya dia memanggil Choon Seng. Dan bila giliran Choon Seng pula, dia akan panggil pelajar melayu lain pula.

Lima minit lagi kelas nak berakhir, aku berdiri, berpeluk tubuh dihadapan kelas.

"Kenapa kamu racist?"

Mereka tenganga, yelah pertama kali dengar perkataan tu agaknya. Ye, aku kenalkan istilah tu walaupun aku benci dengan istilah tu.

"Perkauman,kamu perkauman, orang melayu benci orang cina, orang cina benci melayu"

Mereka mula tunduk diam, bila aku keraskan suara. Pedulilah, kalau lepas ni aku kena panggil dengan pihak pentadbir ke, sebab bincang hal ni dengan pelajar aku, ini realiti, kalau ini punca masalah, kau nak sembunyi mana, walaupun mereka masih muda, mereka kena tahu apa yang mereka dah buat.

"Kamu Soon Cheng, kenapa kamu benci pelajar melayu?"
"Mereka suruh kami balik Cina"
"Siapa?"
"Nashriq"
"Nashriq, kenapa kamu cakap macam tu?"
"Mereka kurang ajar cikgu, mereka maki2 cikgu melayu dan kami dalam bahasa mereka"
"Ooo..betul? Pelajar cina, betul kamu maki2 pelajar melayu dan cikgu melayu?"

Aku nampak wajah Yvonne kemerah-merahan seolah berang. Yvonne, sukar nak bertutur dalam bahasa melayu, dia banyak berbual dengan aku seboleh yang dia mampu dan kadangkala selamba cuba bertutur dalam bahsa mandarin dengan aku. AKu tahu dia cuba menafikan.

"Semua pelajar cina suka maki2 orang melayu ke? Kalau betul, semua pelajar cina ni biadap, jadi orang cina memang biadap, betul ke semua orang cina biadap?"
"Tak cikgu!! Kami tak buat, bukan semua kami macam tu"

Akhirnya Soon Kheng dalam susah payah dia bertutur bahasa melayu, boleh juga bersuara. AKu tahu kenyataan tu, aku cuma provok, nak tengok mereka ada rasa bersalah, atau bangga dengan hakikat itu. Bila mereka ada rasa bersalah, marah, bermaksud mereka juga tidak senang hati dengan kenyataan itu, mereka tahu itu bukan sessuatu yang baik.

"Pelajar melayu, betul ke kamu semua ni menyampah sangat dekat orang cina, taknak kawan dengan mereka, benci dengan orang cina, dan nak suruh mereka balik cina?, kalau ya, maksudnya kamu kurang ajar, biadap, tidak tahu hormat orang lain"

"Tak! Tak cikgu, Nashriq je yang macam tu"

Rafaina, gadis kecil, yang pernah kena gastrik dan berbalut tangannya sebab kena air panas akibat memasak didapur untuk adik-adiknya, kecil, dia kecil dan comel, putih, selalu aku usik sebagai kembar Afiqah, yang juga comel,kecil tetapi agak gelap sedikit, kedua-duanya suka senyum. Cuma Rafaina, selalu tidur dalam kelas dan tak bawa buku. Aku dapat rasakan, adik beradiknya ramai dan dia anak perempuan sulung, sindrom biasa.

Macam, Yvonne, Rafaina, juga keras menafikan, muka comel dia, ada juga kelihatan nak menangis dengan tuduhan aku.

"Cikgu, Nashriq dah kena rotan dengan cikgu Kamal sebab selalu cakap macam tu kat budak cina"

"Jadi, sampai bila kamu budak cina nak benci budak melayu dan kamu budak melayu nak benci budak cina? Kamu budak cina, ada pergi kantin kan? Makan, beli makanan kat orang melayu, kamu budak melayu, ada pergi kedai runcit kan? Beli dekat kedai cina?"

Mereka angguk.

"Jadi, kamu nak benci kenapa? Benci sampai gaduh, bila keluar sekolah bergaduh? Dah takder keje lain? "

Mereka diam.

"Kamu sebelum lahir, ada minta nak jadi cina? ada minta nak jadi melayu"

Mereka geleng kepala.

'Habis tu, bila kamu lahir, terus benci melayu, terus benci cina, tuhan yang jadikan kami cina, tuhan yang jadikan kamu melayu, habis kamu benci tuhan ke?"

Mereka diam.

Loceng berbunyi.

"Kalau saya dengar lagi budak cina gaduh dengan budak melayu dalam kelas, dua-dua saya hantar balai polis"

Dan aku keluar kelas.

Benci..aku benci kena berhadapan dengan situasi ni.

5 comments:

  1. Tererlah cikgu..masa ni lah nak brainwash mereka habis2..masa tengah muda-belia dan boleh dilentur! Geramlah tengok masyarakat jadi racist walhal darah sama2 merah. Syabas acik syabas!

    ReplyDelete
  2. Respect, babe. Kena banyak lagi cikgu mcm ko. Salute!

    Sebenarnya aku rasa, di kalangan rakyat biasa bukannya kita bangga sangat jadi racist ni. It's all because of leadership.

    Kalau dalam media dah api2 kan, politician cina mengata politician melayu, politician melayu mengata politician cina... of course orang akan rasa marah.

    Generalization is dangerous. Just because of nila setitik, rosak susu sebelanga.

    Aku ada ramai kawan2 cina, kawan2 india.... we get along well. Hormat menghormati antara satu sama lain. Too bad it's not something common in Malaysia anymore.

    ReplyDelete
  3. Kadang2 memang aku rasa politician yang buat kita jadi racist..

    ReplyDelete
  4. moga cikgu teruskan mengajar mereka nilai hidup bersama untuk generasi yang lebih baik supaya sifat perkauman boleh di bendung.

    ReplyDelete
  5. wah..x pernah baca artical cam ni before..mmg power..cikgu..kamu mmg layak di panggil cikgu..hats off to you..great!!!!!kalau lah semua guru like you..imagine how great malaysia will be...salute you...

    ReplyDelete