Thursday, May 26, 2011

Beberapa watak siri 2

Su Eugene, dia ni taiko kelas sejak Tingkatan 1. Pelajar-pelajar memang takut dengan dia. Dia pernah bersekongkol dengan Shaifuldin dalam satu komplot membuli Christopher ketua tingkatan kelas 1kt1 (kelas yang aku menjadi guru kelas tahun lepas, dan kini aku menjadi guru kelas 2kt1). Kerana komplot mereka, semua pelajar lelaki kelas ni kena rotan dengan cikgu mustafa kamal.

Dan dia juga memang akan berkeras tak mahu pindah tempat duduk sekiranya aku arahkan, terutamanya tahun lepas, sehingga aku terpaksa atur dan ubah kedudukan pelajar lain yang dia takkan buli, jauh dari dia. Masa tingkata 1 dulu memang paling payah. Ibu bapa mengadu pada aku anak mereka dibuli, dipukul dan juga diambil barang oleh geng Su Eugene ni. Aku kena susun betul-betul pelajar yang tak boleh dibuli sahaja yang duduk berhampiran dengan taiko yang seorang ni.

Tapi, taiko ni selalu takut dengan perjumpaan ibu bapa, selalu dia risau. Dia kata kalau exam dia teruk, mak dia tak bagi main bola keranjang. Dia minat betul dengan bola keranjang. Lalu aku buat perjanjian dengan dia, kalau dia dapat wakil negeri, aku akan belanja dia KFC. Kerana risau exam dan minat dengan bola keranjang, dia pulun dalam study. Cincai-cincai pun, dia akan buat kerja rumah, dia akan hantar semua kerja, walaupun dia yang akhir, walaupun dengan tulisan hampir susah nak dibaca.

Tingkatan 2, dia dapat masuk 2kt1, walaupun ramai cikgu jangka dia akan ke kelas corot. Tingkatan 2 dia lebih matang, kawan-kawan dia, Shaifuldin dan Wafi sekarang lebih menonjol dalam akademik, semua mereka ni budak nakal yang selalu membuatkan darah tinggi cikgu-cikgu yang mengajar..mencapai level tinggi.

Budak-budak yang dia buli dulu, jadi kawan dia, walaupun aku pernah nampak dia seligi kepala Sasikumar yang fokus ke tempat lain sewaktu sedang ajar dia math. Sasikumar pelajar baru, pernah dalam kelas aku tanya depan-depan pelajar lain, apa perasaan dia masuk ke kelas ni.

Sasikumar: Hm...I ..am..scared.
Terus Su Eugene menyampuk.

"Woi..aku tak buli kau kan..kau takut apa? Kau takut apa? Ha!! Cakap?"

Sambil Su Eugene bangun dan menunjuk jari tanda amaran pada Sasikumar. Tapi lepas tu dia bantai gelak kuat-kuat.

Dominic dan Yin Ho yang dia buli masa dia Tingkatan 1 dulu kini jadi rakan buat kerja rumah dia. Aku gemar tengok dia tekun buat kerja.

Awal tahun haritu, kerana dia tak mahu berubah tempat, aku letakkan pelajar perempuan yang pendiam, duduk sebelah dia, dengan harapan dia akan minta aku ubah kan tempat duduk dia. Tapi dia nampaknya selesa disitu. Aku beri amaran, kiranya dia buli Haliza tu, aku akan bawa dia ke bilik displin. Tapi sehari dua kemudian, aku lihat Haliza yang senyap dan pemalu tu, boleh senyum dan ketawa bila duduk sebelah taiko ni. Dan taiko ni nampak malu-malu bila bercakap dengan Haliza, tapi taiko ni sentiasa akan pastikan posisinya agak jauh dengan Haliza.

Satu hari aku berbual dengan taiko ni, waktu aku relief kelas.

Su Eugene: Teacher, saya ada 2 telefon, saya nak beli vivas pula.
aku: kenapa dua telefon, ni mesti ramai makwe ni.
Su Eugene: Takla, satu celcom, satu maxis. Makwe susah mahu cari.
Aku: You, susah cari makwe? Aiya..
Su Eugene: Budak cina perempuan, sombong, kasar..banyak kurang ajar, kalau cakap..haiya..keras dan kuat.
Aku: Hm..habis you mahu cari melayu?
Su Eugene: Tapi susah lorr..budak melayu taknak saya.
Aku: Kamu baik dengan Haliza?
Su Eugene: Ya..dia aa..kalau dia cina, saya mengurat dia, dia baik, pendiam..cakap pun lembut, untung woo..kalau dia cina..saya mesti nak dia.

Haha..

Dan dua hari lepas, masa waktu nak balik, 20 minit terakhir, setiap hari, pelajar muslim akn ke surau, jadi tinggal pelajar non-muslim saja di kelas, aku nampak taiko ni capai penyapu..sambil merungut dalam bahasa cina, rupanya dia nak menyapu..bersihkan tempat dia.

Aku rasa, taiko ni akan jadi taiko yang baik satu hari nanti.

Aku harap dia akan maklum pada ibu bapanya tentang hari perjumpaan waris, supaya aku boleh bertemu dengan ibunya yang selalu memarahi dia kerana risau dengan kenakalan dia, agar dapat aku maklumkan pada sang ibu, anaknya adalah taiko yang baik kini.

No comments:

Post a Comment